lørdag 27. september 2008

En situasjonsbeskrivelse og noen tanker rundt den.

Jeg jobber på en skole hvor vi har hatt Fronter i to år. Det vil i praksis si at de aller fleste lærerne har lært seg å navigere i Fronter og kan finne (word)filer og lese dem. Mange kan laste opp og laste ned filer til/fra Fronter. Langt færre kan gjøre hensiktsmessige (pedagogiske) endringer i rom, og mange strever med å se den pedagogiske nytten i programmet. Noen har holdningen ”er dette også noe vi må bruke tid på?”. (Dette er kun konstatering av fakta, ikke kritikk)

Elevene på småtrinnet bruker ikke Fronter. Elevene på mellomtrinnet bruker fronter litt – delvis avhengig av hvilke lærere som er på trinnet.

Dette er ikke en unik situasjon for vår skole. Mange vil nikke gjenkjennende til det jeg har skrevet her, og mange som ønsker større bruk av LMS står fast akkurat her.

Det er flere årsaker til at man er i en slik situasjon. Jeg har nettopp vært på en Fronter Brukerkonferanse hvor jeg så flere glimrende eksempler på pedagogisk (og administrativ) bruk av Fronter. Det som gikk igjen i alle de gode eksemplene var at skolene ikke var i ”bør og kan bruke Fronter” kategorien. De var i ”skal bruke Fronter” kategorien.

Et annet kjennetegn var at disse skolene hadde entusiastiske medarbeidere som så etter løsninger og som jobbet mye (noen langt utover det de blir betalt for) med Fronter. Å bli en ”skal bruke Fronter” organisasjon krever gjerne: skolering av ikt- ansvarlige, skolering av personale, man må få muligheten til å lære/bli inspirert av gode eksempler, penger, tid…..

Det var en liten situasjonsbeskrivelse og tanker rundt den. Kanskje flere har noen synspunkter på dette?

PS: Når man skal legge inn en kommentar blir man bedt om å velge en identitet. De som ikke har det, velger anonym (eller kanskje Navn/nettadresse).

2 kommentarer:

Siri Baklid sa...

Kjenner igjen beskrivelsen av din skole - det er akkurat som der jeg er. Vi har hatt Fronter i noen år (jeg begynte der i fjor, og da var det i alle fall et par år siden innføringen av Fronter), men har hatt for lite plan for hvordan Fronter skal brukes. Det har derfor blitt for mye opp til den enkelte, og det har i praksis vært legitimt å ikke bruke Fronter overhodet. Vi har den simpleste mulige utgave av Fronter med relativt få funksjoner og relativt lite lagringsplass. Dette tror jeg må endre seg om vi skal få mer fart på Fronter-bruken. Lærerne må bevisstgjøres på hva Fronter KAN brukes til, og hva de minimum MÅ bruke det til.
Ellers mener jeg at skoler som har lykkes med bruk av LMS, har solid forankring i både personalet og ledelsen, og at ledelsen bruker LMSet aktivt og etterspør aktivitet fra lærernes side.

Unknown sa...

Situasjonsbeskrivelsen din passer godt med det jeg tror er virkeligheten for mange skoler. Det er derimot interessant det du sier om at skoler som har fått det til (ref Brukerkonferansen) var såkalte "skal bruke Fronter"-skoler! Den var ny for meg, men det er sikkert mye i det. Tankene dine om hva som skal til for å lykkes, er interessante. Jeg tror det er spesielt viktig å ha god pedagogisk forankring i ledelsen, ikke bare i fagpersonalet!