mandag 6. oktober 2008

Digitale tester - nåsituasjon, mulige gevinster og realisering

Læringsplattformer som Fronter og It's learning tilbyr gode redskap for digitale tester. Jeg er i min undervisning alt for lite flink til å bruke disse redskapene, som kan egne seg godt i forbindelse med både formativ og summativ vurdering. Min "nåsituasjon" er derfor at jeg ikke driver med digitale tester i mitt vurderingsarbeid. Jeg får inn noen og femti prøver som pent og pyntlig må rette for hånd. Dette er en smule tidkrevende for å si det mildt. Noen ganger får elevene rettede prøver tilbake ganske raskt, andre ganger kan det ta lenger tid (av forskjellige grunner).

Mulig gevinst i dette scenariet er altså spart tid for læreren, og at elevene vil kunne få svar på prøvene (ferdigrettede prøver) umiddelbart.

Den type digitale prøver jeg kan tenke meg å lage i denne sammenheng (tenker på gloseprøver, enkle matematikkprøver, øveord i norsk osv) er gjerne prøver av typen enten/eller, ja/nei eller av typen kortsvarsprøve.

Mot slutten av skoleuka har vi ofte en form for vurdering av måloppnåelse for elevene. Det er gjerne noen spørsmål formulert rundt ukas mål. Spørsmålene kan besvares enkelt med ja og nei, med få korte ord eller med noen linjer hvor elevene viser en større forståelse for lærestoffet. Også dette er prøver som leveres skriftlig av elevene, og som læreren ofte må sitte med fredag ettermiddag og eller lørdag/søndag.

Mulig gevinst på dette scenariet kan altså være at lærerne sparer tid i vurderingsprosessen, og at elevene synes det er inspirerende med nye prøvemetoder. De er ofte mer glad i det digitale.

Her ser jeg for meg at man kan lage digitale prøver av typene flervalgsoppgave, flersvarsoppgave, fritekstoppgaver, kortsvarsoppgaver, osv. Siden en ukeprøve gjerne kan inneholde kortere, enkle oppgaver og/eller oppgaver hvor eleven skal skrive en liten tekst, kan flere oppgavetyper bli aktuelle i den samme testen.

En lærer hører fra tid til annen fra elevene at "dette er kjedelig". (Ofte betyr dette utsagnet egentlig "dette er vanskelig" eller "dette forstår jeg ikke".) Da begynner en gjerne å tenke litt over egen undervisningspraksis. I dag bruker jeg ikke digitale tester som undervisningsmetode, men det kunne absolutt ha vært interessant å prøve å lage digitale tester som kan fungere som formativ vurdering - vurdering for læring.

Gevinst: tror at mange elever vil like denne måten å arbeide på. Uansett vil det være interessant å lære seg en ny undervisningsmetode.

For å få til dette kunne man kanskje lage til en prøve hvor eleven fikk umiddlebare tilbakemeldinger på hver besvarelse. Tilbakemeldingene kunne være av typen "Godt svart. Skjelettet brukes ikke bare for å holde kroppen oppe, men også .....", eller av typen "Dette ser det ut som at du bør lære deg litt mer om. Les side syv og åtte i grunnboka". På en slik type prøve ville jeg gitt ubegrenset antall forsøk, og kanskje ha krevd at elevene hadde minst 80% rett på prøven for å få den godkjent. Jeg ville også ha lagt inn en tidsmargin mellom hvert forsøk elevene gjorde, slik at de ikke bare prøvde om og om igjen i full fart til de fikk mange nok rette svar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Geir!
Dette var interessant! "Ny" undervisningsmetode! Diskusjonforum hørtes spennende ut! Det må vi prøve ut!
Savner bilder av deg:)
Men din er jo endel av en oppgave..

Takk for tips til kommentarer på bloggen min. Til nå har mange kommentarer kommet på mail. Ikke så farlig egentlig... Synes ellers at den er fin....Er litt stolt. Eller hva sier min IKTansvarlige?

Siri Baklid sa...

Gode betraktninger!
Jeg har brukt digitale tester såvidt det er, men syntes det var såpass tidkrevende å lage at jeg ikke gadd det så ofte. Nå ser jeg at det egentlig går ganske kjapt, og har fått litt dilla på det.

Som du skriver, er det mye å hente i forhold til retting. Når elevene har hatt en test på Fronter og de spør etter resultatet, kan jeg alltid svare: "Kommentar (og evt. karakter)ligger på Fronter," så slipper jeg masse mas med utdeling av karakterer i timen og en masse sammenligning og misnøye. Nå sjekker elevene tilbakemeldinger når de er hjemme, og lurer de på noe, tar de gjerne kontakt på MSN på kvelden eller neste dag på skolen. Vet ikke hvorfor, men det er mindre mas og misnøye med respons på digitale tester enn på "papir-tester".

Skriver forresten litt mer om dette på bloggen min, tenker jeg :)

Takker også for tipset om "Print Screen"-programvare. Jeg er veldig godt fornøyd med Screen Hunter (gratis!), men kan gjerne tenke meg å prøve ut noe mer også.

Unknown sa...

Du har gode tanker om mulig bruk av digitale tester. Effektivisering ved å gjøre om noen tradisjonelle oppgaver til testform, er tiltalende, om en får det til av høy nok kvalitet. Oppfordrer deg til å prøve dette ut i praksis!