tirsdag 14. oktober 2008

Oppsummering modul 2

Som avsluttende blogg på modul 2 i kurset jeg tar ved høyskolen i Sør-Trøndelag er jeg bedt om å svare på noen spørsmål.

Var det nyttig å lage en egen test?

Testen ble laget i it’s learning og er bare synlig for de som er med på kurset jeg går. Det var nyttig å lage en egen test av flere grunner. Som tidligere nevnt har jeg ikke brukt test verktøyet for mye i egen undervisning, og dette var inspirerende for videre utforsking i Fronter med egne elever (og kanskje kolleger).

Det er også slik at når en jobber med noe, så lærer en mer. Slik er det også når en lager digitale tester.

Ved å lage denne testen i it’s learning (og ved at kurset tas i it’s learning) lærer jeg mer om denne læringsplattformen. Det er interessant å kjenne til andre plattformer enn Fronter. Det gir mulighet til å reflektere litt rundt de forskjellige testverktøyene og læringsplattformene generelt.

Fant du hjelp i lærestoffet?

Ja det gjorde jeg. Lærestoffet tok for seg digitale prøver generelt, hvordan lage gode tester og pedagogisk og kreativ bruk av digitale tester. Man tenker ofte at det er begrenset hva man kan teste ved digitale teste. Lærestoffet viste at man kan bruke digitale teste mye bredere enn mange tror, og en har mulighet til å teste mye mer enn bare ja – nei/enten – eller/rett – galt. Det hele avhenger i stor grad av hvordan man lager spørsmålene og hvordan man velger å gi tilbakemeldinger til prøvetakerne. Jeg har sett at digitale tester like gjerne kan brukes til underveisvurdering (vurdering for læring) som summativ vurdering. For meg er det veldig viktig, og det hadde jeg ikke tenkt godt nok gjennom tidligere.

Var det motiverende å lage noe som andre skulle se på?

Da vi lagde testen i it’s learning kunne de andre kursdeltakerne gå inn på testen vår og gjennomføre den. For meg var ikke det noen motivasjonsfaktor, men kun en realitet som jeg måtte forholde meg til. Om jeg ikke vil si det var motiverende, så synes jeg allikevel det var et positivt trekk fordi jeg fikk kommentarer på egen test, og jeg kunne selv kommentere andre tester og følge med på diskusjonene rundt testene.

Fikk du noen tilbakemeldinger på dine spørsmål?

I skrivende stund har jeg fått to – tre kommentarer. Her mener jeg det er en liten svakhet i undervisningsopplegget. For å bli ferdig med modul 2 måtte vi gjøre noen andres tester, og kommentere minst en av dem. Det vil si at jeg er avhengig av andres studieprogresjon for å bli ferdig med modulen som jeg egentlig kunne ha tenkt meg å bli ferdig med da jeg hadde avspasering tidligere i oktober. Tidsklemma…

1 kommentar:

Unknown sa...

Interessant å lese det du skriver. Merker meg også realitetsproblemene knyttet til å gjøre øving 2 når ikke alle gjør den samtidig. Mulig jeg vurderer å kjøre tettere frister neste gang kurset kjøres!