søndag 2. november 2008

Om RSS

La oss si at jeg ønsker å holde meg oppdatert på sportsnyhetene i VG og Dagbladet, på siste informasjon som er lagt ut på www.viking-fk.no, på bloggene til 7 forskjellige kollegaer av meg og siste oppdatering på hjemmesiden til 5 større organisasjoner jeg er opptatt av. Det kan ta mye tid å måtte klikke seg inn på alle disse sidene for å se om det har kommet noen nyheter som kan interessere meg hver dag. Da er det kjekt med RSS.

RSS (Really Simple Syndication) er en ny teknikk som gjør det enklere for oss å følge med når det skjer endringer i nettsider (aviser, blogger eller lignende) som vi ønsker å følge med på. Istedenfor at jeg må klikke meg rundt til disse sidene, kommer det opp i min nettleser når det har skjedd endringer på dem, og ved et enkelt klikk kan jeg gå til den siden det er endringer på. Dette forutsetter at nettsiden det er snakk om har opprettet en RSS kanal som jeg kan knytte meg til. Det ser jeg at den har dersom den har et av følgende symbol eller eller , og/eller ved at tilsvarende symbol blir aktivert i min nettleser.

Dette åpner for en mye mer effektiv bruk av internett. Istedenfor å kaste bort tid på å klikke rundt på sider som ikke inneholder ny informasjon, kan man fokusere på sidene med ny informasjon. Ved å ”tagge” de forskjellige RSS-kanalene kan man lett organisere dem i nettleseren. Dermed kan man systematisere etter temaer som jobb, hobby, reise, blogger osv. og det blir mye enklere finne fram blant RSS-kanalene.

Anbefaler denne snutten fra YouTube dersom du ønsker en annen forklaring på hva RSS er for noe:
http://www.youtube.com/watch?v=0klgLsSxGsU

Mvh Geir

Ingen kommentarer: