søndag 9. november 2008

RSS i praksis

Hvordan fungerer RSS i praksis? Jeg har prøvd RSS i praksis over en lengre og kortere periode. Med det mener jeg at jeg i fronter har hatt RSS i over ett år, mens på nettleseren min har jeg bare hatt det i et par uker. Til å begynne med (i fronter) synes jeg det var spennende og fulgte litt med på nyhetene som kom. Det var veldig greit å bli oppdatert på ting jeg var opptatt av. Etter en tid mistet jeg interessen for ”dette nye”, og ville ikke prioritere tid på å lese nyheter når jeg var inne i fronter. For meg er fronter en arbeidsplass, og da foretrekker jeg å arbeide der, og ikke sitte og følge med på nyhetene der. Jeg oppdaget også at jeg fortsatte å gå inn på de forskjellige avisenes nettsider fra nettleseren min.

RSS fikk en liten ny renessanse hos meg da jeg begynte å bruke det i nettleseren min nylig. Fortsatt la jeg lenker mot diverse nettaviser, men nå brukte jeg RSS kanalene mer fordi jeg hadde flyttet dem fra en arbeidsplass (fronter) til nettleseren som jeg oftere bruker til fritidssysler som å lese aviser, surfe på nett og lignende. Selvfølgelig kan jeg også legge ut RSS’er mot sider som er aktuelle i jobbsammenheng, men med det arbeidet jeg holdt på med i fronter var det ikke små mange aktuelle.

Jeg har oppdaget at det er mange nettsider som ikke støtter RSS teknologien. Flere av de sidene jeg skulle ønske at hadde dette har det ikke, og jeg får ikke knyttet meg mot sider som etter mitt syn burde ha hatt dette. Kunne også ha tenkt meg at nettavisene var mer spesifikke i RSS’ene sine. At de ikke bare gikk mot hovedsiden, eller sportssiden men at de var så spesifikk at de for eksempel bare gikk inn på musikkanmeldelser, fotballsidene eller lignende. Det kommer vel med tiden.

Legger også merke til at det er bedre å ha RSS opp mot sider som ikke oppdateres så ofte. Nettavisene oppdateres så ofte at en vil uansett finne endringer om en går inn på dem, men en blogg eller bookmarkingside oppdateres ikke så ofte, og da kommer RSS teknologien mer til sin rett.

Det er som med mye annet: en må lære seg å bruke det på den rette måten.

Ingen kommentarer: