Denne gang har jeg fått oppgaven ”Skrive et innlegg i bloggen din om delicious der du prøver å argumentere i favør av tjenesten overfor dine lesere”. Prinsipielt er jeg ikke helt fornøyd med ordlyden i denne oppgaven, fordi deltakerne ikke nødvendigvis skal skrive om hva de mener om delicious, men ”argumentere i favør av tjenesten”.
Hva er så delicious? Dersom du går til nettsiden http://delicious.com, vil du komme til internettsiden det er snakk om. Viktige begreper på denne siden er ”bookmarks” og ”tags”. ”Bookmarks” er det vi på godt norsk dataspråk vil kalle for ”Favoritter”, og ”tags” er merkelappen vi setter på de forskjellige favorittene. En av mine favoritter/bookmarks kan for eksempel være VG sine nettsider. Denne favoritten vil jeg for eksempel merke/tagge ”Nyheter”. Favoritten/bookmark ”dagbladet.no” vil falle under samme merkelapp/tag (altså ”Nyheter”), mens favoritten/bookmark ”dykking.no” vil falle under merkelappen/taggen ”Dykking” sammen med favoritten/bookmark ”bododykkersenter.no” På denne måten samler man flere bookmarks av samme kategori under en tag.
Etter å ha meldt seg inn på delicious sine sider (gratis), kan man legge ut sine favoritter/bookmarks fra egen nettleser, og/eller lage seg nye bookmarks direkte fra internett. Ved å samle bookmarks under forskjellige tagger, kan man lett holde oversikt over bookmarksene. Hvis jeg ikke ønsker at en bookmark skal vises for andre (for eksempel til nettbanken min) kan jeg velge det, og det vil kun være jeg som ser den.
Men det er ikke derfor delicious er så bra. Den store fordelen er at du og alle andre som er medlem kan gjøre deres bookmarks synlig for andre (i beste web 2.0 ånd). Dermed kan jeg for eksempel søke på ”dykking” og få opp ikke bare egne bookmarks, men også andre sine, og dermed få mange gode tips om dykkersider på internett som jeg ellers ikke ville ha visst om. Jeg vil også kunne klikke meg inn på en annen bruker som har bookmarks om dykking, og se hva slags andre bookmarks og tagger han har. Det er en viss sjanse for at vi deler felles interesser, og at jeg ved å se hans/hennes bookmarks og tagger kan bli tipset om ytterligere interessante nettsider.
Det kan være interessant å sammenligne søk på delicious og søk på for eksempel google. Jeg søkte på ordet ”Matematikk” på begge to og er ganske fornøyd med svarene jeg fikk. De var nesten identiske med sider som ”matematikk.org”, ”matematikk.net”, ”skolenettet.no” osv. Jeg gjorde et nytt søk. Denne gangen med ordet ”LMS” (tenkte da på learning management system, eller læringsplattform på godt norsk). Google hadde følgende fem treff først: landsforbundet mot stoffmisbruk, Læringsplattform – Wikipedia, ITU-LMS som pedagogisk verktøy, Lærings og mestringssenteret (LMS) og LMS the university of Melbourne. Det vil si to direkte treff (wikipedia og ITU) i forhold til det jeg var ute etter, en litt på siden (Melbourne) og to skivebom. På delicious ga søket følgende fem første treff (utenom mine egne og de til andre som går på mitt kurs): Moodle, Haiku, Sakai, Docebo og LearnHub. De fire første oppfattet jeg som å være forskjellige LMS programmer på lik linje med de norske ”fronter” og ”it’s learing”. Den siste siden oppfattet jeg som å være en felles side for noen amerikanske utdanningsinstitusjoner.
Jeg har brukt delicious for lite til å trekke noen bastante konklusjoner om søkverktøyet deres, men det kan virke som at google ”skyter bredere” og får en del ”feiltreff”, men også noen treff som kan være bedre. Jeg fikk forklaringen på begrepet "LMS" på ett av treffene i googlesøket. I delicious traff jeg rett på ulike LMS aktører og således var det et bedre søk, men jeg fikk ikke umiddelbart et treff som fortalte meg hva LMS er. En må altså være bevisst på hva en søker etter når en skal velge om en vil søke med google eller tilsvarende søkemotorer, eller om en vil søke med delicious. På google og lignende søker en direkte på sider om temaet, på delicious søker en på bookmarks til temaet.
Til sist vil jeg nevn en annen fordel med å bruke delicious: at jeg ikke lenger er avhengig av pc’en min for å bruke mine favoritter/bookmarks. Nå har jeg dem på nettet, og kan nå dem fra hvilken som helst datamaskin som ligger på internett.
Geir
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Jeg reagerte også på oppgaveformuleringen. "Diskuter fordeler og ulemper", eller "argumenter for ditt syn" ville vært bedre alternativer.
Legg inn en kommentar